piątek, 10 kwietnia 2015

Gra #1: Colossal Cave Adventure (1976) - wstęp






Nie ma to jak zacząć z przytupem! Colossal Cave Adventure to nie tylko jedna z pierwszych tekstówek (lub jak chcą Anglosasi interactive fiction), ale również tytuł od którego nazwę wziął cały gatunek! Gra (oraz jej masa remaków, portów i klonów) zwana była często po prostu Adventure i jak widać to określenie przylgnęło już na stałe do gatunku, a dodanie w późniejszych latach grafiki (że graphic adventure) tego nie zmieniło.

Historia powstania gry jest równie ciekawa (może nawet bardziej) niż sama gra. Jej twórcą był programista i grotołaz Will Crowther. Do tego był on również miłośnikiem grania w papierowe Dungeon & Dragons. Mamy tu już wszystkie elementy składowe tego czym będzie Adventure. Potrzeba było jeszcze tylko motywacji do jej stworzenia. Ta przyszła wraz z rozwodem Crowthera. By być bliżej swoich córek postanowił zaprojektować grę, przy której mogliby wspólnie spędzać czas, a która odzwierciedlałby jego dwie pasje: zwiedzanie jaskiń oraz fantastykę. 

Gra bardzo się spodobała córką Crowthera a te przekazały ją dalej swoim znajomym. Wszystko to działo się w okolicach roku 1976, internet był w powijakach a branża gier komputerowych nie istniała. Większość tytułów powstawała na uczelniach wyższych lub w korporacjach, które posiadały komputery typu mainframe. Gry były kopiowane, hackowane i przerabiane, w większości przypadków bez wiedzy twórców. Tak też było z Colossal Cave Adventure. Wielu graczy zwyczajnie "odnalazło" grę na swoich roboczych komputerach zainstalowaną już wcześniej przez kogoś innego i zamiast pracować oddawali się grze (no ewentualnie zostawali po pracy by pograć).

Jedną z takich osób był Don Woods, który skontaktował się z Willem Crowtherem i za jego pozwoleniem rozbudował i ulepszył program dodając do niego więcej elementów fantasy. Ta właśnie wersja jest najbardziej znaną i o niej zwykle mówi się jako o "Oryginalnej przygodzie".

Nie tylko na Donu Woodzie gra zrobiła ogromne wrażenie. Małżeństwo Ken 
i Roberta Williams zafascynowani tym czego doświadczyli, a nie mogąc znaleźć nic podobnego, postanowili założyć małą firemkę o nazwie On-Line Software zwaną później Sierra Online(!) i tworzyć własne gry.

Jak wspomniałem wcześniej gra doczekała się wieeeeelu edycji, które często rozbudowywały jej zawartość lub np. dodawały elementy graficzne. Jedna z tych wersji jest szczególnie ważna a to dlatego, że została wydana przez firmę, której nazwa coś może Wam mówić: Microsoft. Gra była tytułem startowym nowego systemu operacyjnego MS-DOS 1.0 dla komputera IBM i wydana została w 1981 roku. Jak widzicie nawet po latach gra ta miała wielki wpływ na rozwój branży komputerowej rozrywki.

Kolejną ciekawostką jest to, że w grze (ponoć) oddano bardzo wiernie część realnie istniejącego systemu jaskiń znajdującego się w Kentucky. Było to tak dokładne odzwierciedlenie, że jedna z turystek była wstanie poprowadzić samodzielnie zwiedzanie jaskini korzystając jedynie z informacji zawartych w grze!


Wersja Crowthera i Wooda posiada również system punktacji, który pozwala na zdobycie maksymalnie 350 punktów. Jest to kolejny prekursorki (prawda Sierro?) element gry, który również pozwala odróżnić oryginalną wersję od remaków, w których często można było zdobyć inną ich pulę.

Gra ogólnie jest dla mnie wielką niewiadomą. Wiem, tylko że należy zwiedzić tytułową grotę i odnaleźć kilkanaście skarbów, używając jedynie dwu-wyrazowych komend. Będzie to też pierwsza tekstówka w jaką zagram w swojej karierze. 

Obrazek, który widzicie u góry posta pochodzi ze strony na której można zagrać w grę online (więcej twórców mogłoby na takie coś pozwalać). Z tego co zdołałem wyczytać jest to właśnie wersja Will i Dona z 1977 roku. Udało mi się również wyszperać oryginał z 1976, który postaram się omówić gdy będę pisał podsumowanie. Obawiam się również, że nie ma tu opcji sejwu a i niezbędne okaże się rysowanie mapy i zapisywanie wszelkich czynności (dobrze, że niedawno grałem w Ultimę V, więc mam jako-takie doświadczenie).

Czas zapuścić się wgłąb najmroczniejszych zakamarków historii gier przygodowych!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz